Bovenkant van de pagina
Ga direct naar de navigatie
Ga direct naar de content

Nuri Genco Supermarket: een moderne migrantenonderneming

Vier maanden lang (van maart tot juli 2009) heb ik voor mijn bachelorstudie antropologie stadsetnografisch onderzoek gedaan naar Nuri Genco Supermarket, een winkel in levensmiddelen, groente, fruit en islamitisch vlees in de Rijnstraat.

Ik wilde nagaan of de winkel functioneert als een buurtwinkel en hoe etniciteit en identiteit een rol spelen in het ondernemerschap van eigenaar Nuri Genco.

In totaal heb ik tien volle dagen actief meegelopen in de winkel. Dat hield in: het snijden van kilo’s shoarmavlees, het bijvullen van groente- en fruitschappen, meegaan naar de groothandel om inkopen te doen en natuurlijk mee-eten! Deze intensieve onderzoeksmethode zorgde ervoor dat ik in een korte tijd een band met de werknemers wist op te bouwen. Zij beschouwden mij niet alleen als de onderzoeker, maar ook als een goede bekende.

Een mooie illustratie van de vriendschap die ontstond is het moment dat Mehmet Ali, een van de slagers in de winkel, vroeg of ik hem wilde helpen met zijn inburgeringcursus. In een nogal geforceerd gesprekje, vanwege de formele vragenlijst, vroeg ik hem hoe zijn dag als slager eruit ziet. Mehmet Ali, gemotiveerd om voor zijn cursus te slagen, gaf de antwoorden steeds in zeer correct Nederlands. Nu, een aantal maanden later, houdt hij me elke keer als ik de winkel bezoek op de hoogte van de interviews die hij met Nederlandse klanten heeft ter voorbereiding op zijn examen.

De conclusie van mijn onderzoek is dat Nuri Genco niet als een buurtwinkel gedefinieerd kan worden. Het is eerder een winkel in de buurt dan een winkel van de buurt, omdat er weinig onderling contact is. Daarnaast blijkt dat de buurtsamenstelling, die overwegend autochtoon is, een bepalende invloed heeft op de manier waarop de winkelier zijn winkel presenteert. Hoewel de winkel een duidelijk Turks/islamitisch karakter heeft, profileert Nuri Genco zijn zaak als een “internationaal georiënteerde supermarkt voor een internationaal publiek” om zo een divers publiek aan te trekken. Naast Turks brood en halal vlees verkoopt hij Hollandse blikgroenten, Marokkaanse couscous, Japanse wasabi, Spaanse ingevroren stokvis, Surinaamse kousenband en Parmezaanse kaas. Om maar wat te noemen. Die internationale oriëntatie is zijn strategie om zich in de hevige concurrentiestrijd staande te houden.

Reacties (2)

Leuk, dat meedoen.

Het is jammer, dat er vaak veel te veel (allochtone)levensmiddelenzaken vlak bij elkaar zitten die elkaar dood concurreren. Een Turkse winkelier in de Javastraat vertelde, dat dit daar komt, omdat de panden in handen zijn van particuliere eigenaars en er dus weinig van regulering terecht komt. Daar zouden de Stadsdelen meer over te vertellen moeten hebben.

Annelies Groot
,
29 jan 2012,21:12

Interessant onderzoek!

Vind het een zeer interessant onderzoek! Leuk dat je actief hebt meegeholpen in de winkel en dat je met Mehmet Ali gesprekken hebt gevoerd voor zijn inburgeringscursus.

Rosalie
,
5 mrt 2010,12:26
Reacties (2)