Bovenkant van de pagina
Ga direct naar de navigatie
Ga direct naar de content

Verhaal: Carla Georges-Ruck door Leonie Hoebe 8 1

De Blauwe Draad

In drie generaties van huishoudwinkel naar hobby specialist

Carla Georges-Ruck besloot dat ze vaak genoeg haar fourniturenhandel had in- en uitgepakt. Ze pakte de draad op, hakte de knoop door, en veroverde een mooie plek in de Shoperade in Osdorp.

Begin jaren zestig van de twintigste eeuw werd door het echtpaar Jan en To Ruck huishoudwinkel Bazar Oud West geopend in de Staatsliedenbuurt. Van Fannius Scholtenstraat nummer 59 tot nummer 63 werden de meest uiteenlopende artikelen verkocht. Het was dan ook vooral de naam van de winkel die zorgvuldig was uitgekozen. De klanten wisten deze ‘Blokker avant la lettre’ te vinden, en wegens succes kwam er een dependance in de Van der Hoopstraat.
Halverwege de jaren tachtig werden de panden gesloopt. Het echtpaar Ruck bouwde de handelscarrière in de daaropvolgende vijftien jaar langzaam af met een kraam op de markt. In het begin leek het assortiment nog veel op hun vroegere winkel. Maar de goede zaken bleken met name in de fournituren te zitten. Garen, knopen, naalden en band kregen de overhand in de kraam en de Bazar specialiseerde zich.

Dochter Carla (Georges-Ruck) kreeg een aandeel en werkte de laatste negen jaar van de marktperiode mee in de marktkraam van haar ouders. Toen ze de touwtjes in handen had, besloot ze dat ze vaak genoeg de boel had in- en uitgepakt. Het was tijd voor een vaste stek, en die vond ze in de gloednieuwe Shoperade in Osdorp. In dit overdekte winkelcentrum, door Carla ook wel buurtcentrum genoemd, begon zij in 1998 op negentien vierkante meter. Het was een soort vaste marktkraam aan een van de middenpaden. Na tweeënhalf jaar werd het zesendertig meter, en sinds 2002 heeft zij er zo’n honderd veroverd, in een riante hoek, pal naast een van de grote draaideur ingangen.

Als nieuwe naam werd gekozen voor De Blauwe Draad.
De kleur blauw kruiste namelijk al jaren het leven van de familie. Toen er een witte bedrijfsauto besteld werd stond er bij het ophalen een blauwe klaar. Na een verwoestende brand in huis kreeg de man van Carla een nieuwe bank van zijn werkgever, een blauwe bank. En bij het ontwikkelen van een logo voor de winkel in Osdorp werd dit spontaan een klosje met blauw garen.

Carla’s zoon Richard (Georges) werkt al weer acht jaar mee in de winkel. Hij begon zijn studie ooit richting detailhandel, eindigde op zijn zestiende toch met een metselaarsdiploma, had gedurende zes jaar diverse functies in de bouw, maar heeft dit jaar uiteindelijk de knoop doorgehakt om helemaal voor De Blauwe Draad te gaan.
Richard heeft er drie jaar over nagedacht en vanaf januari 2011 is hij mede-eigenaar. Hij bouwt vlijtig aan de website, met bijbehorende webwinkel. Eigenlijk is Richard gewoon wat kleiner gaan werken, maar bouwen doet hij nog steeds.
Richard en Carla ontdekten de hobby-beurzen als nieuwe afzetmarkt. Hun debuut op de CreaDoe Beurs 2010 was een succes, en het komende jaar staan er nog heel wat beurzen op de agenda. Met zoveel marktervaring draait deze familie daar de hand niet voor om.

Fournituren en hobby materialen houden elkaar in evenwicht bij De Blauwe Draad. De specialiteit is 3D-kaarten, maar de hobby benodigdheden variëren van borduren en kaarten maken, tot mozaïeken en schilderen. Kortom, een luxe bouwmarkt voor dames met tijd. Alle voorbeelden zijn naar eigen ontwerp, en worden regelmatig geplagieerd door de hobbyisten.
Een geheel zelf ontwikkeld product is het kokertasje. Dit zijn cadeautasjes gemaakt van een stuk papierkoker. Ze zijn kant en klaar te koop, maar ook als basis. Veel van de overige producten zijn afkomstig uit Thailand, want de Duitse stijl slaat in Nederland niet aan.
Het assortiment wijzigt iedere maand. Alle succesvolle hobby’s die in de verkoop gaan zijn blijvend, maar er komen ook steeds nieuwe hobby’s bij. Dit noodzaakt passen, meten, en keuzes maken. Waarbij hobby’s als servetten en scrapbooks maken het aflegden tegen de strass-steentjes en de lijmpistolen.
Met zoveel hobby opties is het lastig kiezen, wat het ‘hobby-hoppen’ in de hand werkt. Leuk, omdat de gretige kopers voor iedere hobby de benodigde materialen aanschaffen. Soms ook minder leuk, omdat die klanten daardoor nooit echt goed worden in iets. En Carla blijft maar geduldig uitleggen.

Dat uitleggen gaat Carla goed af. Ze geeft sinds tien jaar op de donderdagmiddag volledig gestroomlijnde workshops in het maken van 3D-kaarten. De materialen zijn voorgesneden door vrijwilligster Rie en Carla zelf, de creatie is al uitgedacht, en het uitgeprinte stappenplan hoeft alleen nog maar uitgevoerd te worden. De behoorlijk vaste groep zit altijd vol, dus er worden ook pakketjes verkocht voor thuis. De ploeg zit aan een lange tafel op het voorplein in de Shoperade, wat meteen Carla’s associatie met een buurthuis verklaart. Wel heeft ze vier jaar moeten strijden voor deze gezellige constructie in de gemeenschappelijke ruimte.

De Blauwe draad kan een echte buurtwinkel genoemd worden. Veel trouwe klanten komen er al jaren. Er zijn zelfs klantenpassen en een spaarsysteem. De oma’s brengen een chocoladereep mee voor Richard, en als het sneeuwt worden de boodschappen bij de oudere dames bezorgd. Carla twijfelt nooit een telefoontje te plegen als ze een van haar oude vaste klanten een tijd niet heeft gezien. De winkel heeft duidelijk een sociale functie, dankzij haar doelgroep en activiteiten. Zelfs Jan en To staan nog regelmatig achter de toonbank, want het is goed vertoeven bij De Blauwe Draad.

Reacties (1)

www.ursulavandongen.com

~Kokertasjes~ zijn een idee © van Ursula van Dongen, ontworpen in 2006!!!

,
21 jan 2011,19:08
Reacties (1)