Bovenkant van de pagina
Ga direct naar de navigatie
Ga direct naar de content

Posthumuswinkel

Druk in Stempels

1865 - 2011
/

Van over de hele wereld komen vaste klanten, nieuwsgierige toeristen, bekende Nederlanders en ijverige stylisten naar de karakteristieke stempelspeciaalzaak in de Sint Luciënsteeg. Voor luxe kantoorartikelen, exclusief drukwerk, hobby-stempels en hebbedingen. Jazeker, er zijn klanten bij die tweeënhalf duizend euro over hebben voor geboortekaartjes. Maar dan heb je ook wel iets heel moois!

Twee samenwerkende familiebedrijven

In de Sint Luciënsteeg, waar nu nog de winkel te vinden is, begon de familie Posthumus in 1865 een stempelfabriekje. Vanwege uitbreiding verplaatste de fabriek naar de Oudezijds Voorburgwal, terwijl de winkel in de Sint Luciënsteeg bleef. De familie Posthumus dreef de winkel en fabriek tot 23 jaar geleden.

In 1988 nam de familie Breurken de winkel over. De Posthumus fabriek bleef leverancier van de winkel, maar is nu gesitueerd in Sloterdijk, vanwege meer ruimte en goedkopere grond. Peter en zijn vrouw Natalie Breurken zijn nu de eigenaren van de winkel. Peters vader en Nathalie waren betrokken vanaf het eerste uur. We hebben hier dus te maken met twee samenwerkende familiebedrijven: Posthumus en Breurken.

Charmante uitstraling

De winkel bestaat uit twee panden, waarvan de diverse niveaus door trappetjes met elkaar zijn verbonden. De panden zijn nota bene onderdeel van het gebouwencomplex van het Amsterdam Museum, en gelegen naast de zij-ingang aan de Sint Luciënsteeg. De gehele uitstraling van de winkel heeft een zekere charme. Een oude machine waarmee vroeger de stempels werden gemaakt staat prominent in beeld.
Toch is de winkel na de overname ingrijpend veranderd door de Breurkens. “Het werd gezien als een stoffig winkeltje waar je ook stempels kon kopen. Sommigen dachten zelfs dat het een museumpje was. Toen hebben we het rigoureus veranderd. Nu komen mensen binnen en zijn ze verbaasd. De toeristen maar ook de Nederlanders. Zo’n winkel heb je nergens anders.“
Die charmante uitstraling is het marketing middel bij uitstek. Maison de Gravure staat er dan ook boven het logo op de website.

Assortiment

Posthumus maakt bedrijfsstempels, lakstempels, naamplaten, blinddrukstempels en hoogwaardig drukwerk. “Alles behalve offset. Daar onderscheiden we ons al vijftig jaar mee, door niet te doen wat iedereen doet. We drukken in kleinere aantallen, voor particulieren; veel minder voor bedrijven, want dat moet goedkoop zijn. Sommige mensen willen geld besteden aan trouwkaartjes, familiekaarten met een mooie techniek en dat kunnen ze nergens anders krijgen dan bij ons. Het kan bij ons al vanaf honderd stuks.”
Het laten maken van een stempel is tegenwoordig een relatief eenvoudig proces. Wie een stempel wil ontwerpt hem zelf op de computer, stuurt dat op in PDF en Posthumus maakt de stempel.
Het assortiment dat er bij overname was, is door de Breurkens wel veranderd. Hobby-stempels worden nu geïmporteerd uit Amerika. “We horen van leveranciers dat wij de grootste collectie hobby-stempels van Europa hebben. Die verkopen we veel aan toeristen.”

Webshop

Tot voor kort was de winkel zes dagen in de week open, maar sinds kort is de deur op maandag gesloten. In totaal zijn er vijf medewerkers, waarvan een voltijd. Er zijn er altijd drie in de winkel aanwezig. De webwinkel, met voornamelijk het hobby-assortiment, is natuurlijk dag en nacht te bereiken. “We hebben wel een website met een webshop, maar onze trouwkaarten en ons drukwerk staan er niet op. Dat moet je zien met eigen ogen, dat moet je voelen met je vingers. Dat is nou juist het verschil met wat de anderen doen. Dan moeten mensen toch de moeite nemen om hierheen te komen.”

Gratis publiciteit

Adverteren doet de Posthumuswinkel in zeer beperkte mate, hooguit in Stempel Magazine. Er is namelijk gratis publiciteit genoeg. De winkel staat vermeld in talloze reisboeken en winkelgidsen. De ene keer is er iemand die een gids maakt van alle ambachtelijke winkels in Amsterdam. De andere keer staat Posthumus weer vermeld in een of ander stijlvol luxeblad. “We komen in gidsen voor, en in bladen als de Libelle en Margriet, maar ook in internationale tijdschriften. We staan in bladen waarvan dat nooit gedacht hadden”
Er was eens een journalist van het dagblad Metro op bezoek geweest. Op een ochtend schrokken Peter en Nathalie zich een paar rode wangen, toen ze op weg naar het werk zichzelf paginagroot in de krant terugzagen. Bekendheid genoeg dus, en niet te vergeten de mond tot mond reclame.

Klandizie

De Posthumuswinkel heeft veel naamsbekendheid. Klanten komen dan ook van heinde en verre. Natuurlijk door de bijzondere uitstraling, maar ook vanwege de exclusieve producten.
“Wat betreft collectie, kennis, en locatie verschillen we van de andere stempelwinkels. ”
BN-ers laten er een stempel maken met hun handtekening. Verse ouders komen er om exclusieve geboortekaartjes te laten drukken. Amerikaanse toeristen willen simpelweg iets meenemen, al is het een hobby-stempel made in USA. “De KAS bank, Unilever,advocatenkantoren, notarissen, deurwaarderskantoren, en bedrijven op Schiphol zijn een aantal van onze klanten.“
De Poshumuswinkel is dan ook meer een wereldzaak dan een buurtwinkel.

Reacties (1)

Leuke herinnering

Hallo Nathalie en Peter,
De mooie en goede oude tijden kwamen weer opborrelen, omdat mijn vrouw als model bij een pedicure examen moest figureren kwam ter sprake dat wij een grafisch bedrijf hebben en daar was ook iemand die bij jullie in het verleden heeft gewerkt. Hoe klein is de wereld. Maar efin....gaat het goed met jullie. Leuk verhaal en leuke foto's.
Groet

Cor en Nel

,
28 jun 2013,19:36
Reacties (1)