Bovenkant van de pagina
Ga direct naar de navigatie
Ga direct naar de content

Verhaal 8 2

Verse vis in de van der Pek

De van der Pekstraat is van oudsher een winkelstraat, maar leidt al een paar jaren een kwijnend bestaan. Een aantal ondernemers durft toch de stap aan om met een beetje subsidie van de gemeente, een nieuwe winkel te openen in deze straat. Zo hebben de dames Kaddouri hun feest- en bruidsmodewinkel 'Dar el caftan' hier drie maanden geleden geopend en niet lang daarna opende viswinkel ' Royalvis en Traiteur' zijn deuren op nummer 88-90.

Twee kwaliteitswinkels geopend in een paar maanden tijd, dat geeft hoop. Deze ondernemers geloven blijkbaar in de toekomst van de van der Pekstraat. En waarom ook niet? Het is een prachtige straat met statige panden, begin vorige eeuw ontworpen door architect van der Pek. En de huidige ontwikkelingen zoals Overhoeks en de geplande verbeteringen van het Mosplein, maken het tot een kansrijke locatie.

Abdelhafid Rakas is de 31-jarige eigenaar van Royalvis en Traiteur en gelooft in de toekomst van de buurt. Dat de vorige winkel niet is geslaagd wil niet zeggen dat de locatie niet goed is. Door goede producten te bieden, minder personeel in te huren door slimme bedrijfsvoering en door heel hard te werken denkt hij het te kunnen redden. Minstens vijftien uur per dag en dat zeven dagen per week. Op mijn vraag dat er van een privéleven dan niet veel tijd overblijft, reageert hij lachend. Blijkbaar ziet hij ook nog kans er een vrouw en kindje van een half jaar, op na te houden...

Als je met Abdelhafid spreekt, vraag je je geen moment meer af of zijn avontuur in de van der Pek zal slagen. Je beseft dat als íemand kan slagen op deze locatie, hij dat is. Buiten het feit dat de vis verser dan vers is doordat een schakel in de distributie, de veiling, wordt overgeslagen en de vis dagelijks vers wordt aangeleverd, is werkelijk overal over nagedacht.

Zo kiest Abdelhafid er bewust voor de eerstkomende tijd altijd zelf in de zaak staan. Omdat hij ervan overtuigd is dat het persoonlijke contact leidt tot het gevoel bij de klant bijzonder te zijn (en eerlijk is eerlijk: wie wil dat gevoel nou niet). Bovendien levert het waardevolle informatie op over de klant. Willen ze massaal aan de zalm tegen kerst of toch liever een gourmetschotel? Handig om te weten, dat koopt een stuk efficienter in. Verder geen dure advertenties in kranten e.d. Beter af en toe iets voor inkoopprijs verkopen zodat extra klanten worden aangetrokken en mond-op-mond-reclame zijn werk kan doen. Tot nu werkt deze strategie uitstekend, zijn klanten komen uit heel Noord en niet alleen uit Noord maar ook 'van de overkant'.

En wat brengt de toekomst? Als het aan Abdelhafid legt gaat hij zich nog meer dan nu het geval is, specialiseren in de catering. Dan komt de koksopleiding die hij heeft gevolgd ook nog van pas (die komt nu overigens ook al van pas kan ik uit ervaring zeggen: de zelfgemaakte soep is heerlijk en de vissen zalig gemarineerd). En iets meer privéleven is ook een streven. Eerst de zaak opbouwen en goed neerzetten en dan iets meer personeel inhuren.

Een man met een visie dus die vastbesloten is te slagen. En ik hoop van harte dat dit lukt, uit welbegrepen eigenbelang.

Reacties (2)

Topzaak

Vriendelijke bediening, superverse vis, lage prijzen. Super! Ik heb er iets over geschreven op mijn blog:
http://www.amsterdambitestodiefor.com/savoury/think-know-squid/

,
26 mrt 2014,8:29

Topzaak!

Royalvis is super: vriendelijk personeel, superverse vis, niet duur. Ik heb er iets over geschreven op mijn blog: http://www.amsterdambitestodiefor.com/savoury/think-know-squid/

,
26 mrt 2014,8:27
Reacties (2)