Postzegels, munten, in- en verkoop van goud en zilver in “Postzegel & Muntenhandel Ariadne”
Met:
Twee gedrongen mannen vragen in het Engels om ‘gekleurde 2 euromunten’. Martin Gerritzen (1960) heeft er nog één, voor vijf euro, en als een echte koopman toont hij vervolgens drie cassettes met andere 2 euromunten uit verschillende jaren. Daar hebben de mannen interesse in. En als klap op de vuurpijl komt hij met een paar heel bijzondere, voor 40-50 euro per stuk. Dat is ze nét iets teveel van het goede. Ze betalen contant en vertrekken met een stuk of twintig munten. Gekleurde euromunten zijn bijzondere munten van twee euro die ingekleurd zijn. Elk jaar mag een land uit de Eurozone herdenkingsmunten uitgeven. Daarbij wordt de ‘nationale’ zijde van de munt nieuw ontworpen (de gemeenschappelijke zijde blijft hetzelfde). Ze worden gemaakt ter herinnering aan bijzondere gebeurtenissen. Zo is er een gekleurd koningsdubbelportret met Beatrix en Alexander uitgegeven in 2014.
Laatste postzegel- en muntenwinkels
We zijn in de “Postzegel & Muntenhandel Ariadne” in de Rosmarijnsteeg 2, tussen de Nieuwezijds Voorburgwal en de Spuistraat, om de hoek van het Amsterdam Museum.
Op een steenworp afstand wordt al zo’n 90 jaar een postzegelmarkt gehouden en vroeger waren hier veel postzegelwinkeltjes. Nu is de winkel van Gerritzen nog een van de laatste overgebleven winkels. Gerritzen: “Nederland is niet zo’n verzamelland”.
De charme van slijtage
‘Ariadne’ is een figuur uit de Griekse mythologie en de naam is ooit gekozen door zijn vader. Sinds 1985 drijft Gerritzen hier zijn handel, in- en verkoop van munten, postzegels en goud. Ook kun je in de winkel terecht voor oude fotoalbums, ansichtkaarten en allerlei toebehoren zoals muntverzamelmappen. De winkel is in die 31 jaar nauwelijks veranderd. Dat is juist de charme vindt hij: toonbank en kasten die niet standaard zijn. De winkel is letterlijk en figuurlijk laagdrempelig: “de drempel is weggesleten door ouderdom”. Mensen komen hier voor een praatje, aandacht en interesse, om wat te kopen of te verkopen.
Klantvriendelijkheid staat voorop. “Ik geef mensen een hand als ze de winkel uitgaan”. Als service houdt Gerritzen ook voor klanten/postzegelverzamelaars bij welke nieuwe postzegels uitgegeven zijn. Die klanten hebben bij hem een abonnement van een land. Bij nieuwe uitgiftes belt hij de klant, houdt de postzegels apart of stuurt ze op. “Zonder portokosten”, zegt hij nadrukkelijk.
Zien en voelen
Tegenwoordig kopen en verkopen mensen postzegels en munten ook via internet. Maar toch blijft de winkel aantrekkelijk. “Hier kun je ze zien, voelen en krijg je deskundig advies”. Een vaste klant beaamt dit. Hij is op zoek naar speciale ansichtkaarten, zoekt tevergeefs tussen de dozen, maar heeft er zichtbaar plezier in. Datzelfde plezier is Gerritzen aan te zien. Tevreden praat hij over zijn winkel, handel, klanten en vrije tijd. Als het aan hem ligt blijft hij hier nog heel lang.
Bijdragen
Reacties